Állandó istentiszteleti alkalmaink
Monoron minden vasárnap és ünnepnap 10 órakor
Monorierdőn minden vasárnap és ünnepnap 15 órakor
Csévharaszton minden hónap 1. vasárnapján 16:30kor
Vasadon minden hónap 4. vasárnapján 17 órakor
További rendszeres alkalmaink
Nyugdíjas kör – Augusztusban szünetel
Kisifi (1418 év) – a hónap 2. és 4. péntekjén 18 órakor
Nagyifi (1825 év) – a hónap 3. péntekjén 20 órakor
I
fjúsági Filmklub – a hónap 1. péntekjén 19 órakor
Tervezett alkalom
Tanévnyitó istentisztelet – szept. 4én, vasárnap 10 órakor
Imádkozzunk
Gyülekezetünkért és alkalmainkért: azokért, akik szívü
kön viselik közösségünket, rendszeresen részt vesznek al
kalmainkon, végzik szolgálataikat különféle tisztségekben,
és munkálkodnak azért, hogy közösségünk megmaradjon,
és azokért, akiket ezután szólít meg Isten Lelke.
Nyaralókért és a családokért: akik a munka fáradalmait
igyekeznek kipihenni, és akik készülnek az új tanévre.
Betegeinkért: akik, testilelki fájdalmakat hordoznak, akik
egyedül maradtak, akik gyászolnak.
Amit júliusban megköszönünk...
Az adakozó testvéreket, akik támogatták gyülekezetünket.
A szakmai tanácsokat és a felajánlott munkákat a tervezett
felújítással kapcsolatban.
Amit augusztusban szeretnénk...
Az esős időjárás júliusban nem tette lehetővé a temetőben
tervezett munkát, de ez nem jelenti azt, hogy lemondtunk
róla. A hónap elején mindenképpen megcsináljuk. Kérjük,
hogy kísérjék figyelemmel a munkát, és amennyiben szí-
vesen bekapcsolódnak, jelezzék felénk.
Folytatjuk Gyülekezeti Házunk felújítását is, ahol fűtés és
elektromos korszerűsítés mellett a Gyülekezeti Terem mel-
letti kis iroda festését és használatbavételét tervezzük az
ősz folyamán.
Kérjük, támogassák gyülekezetünk további szolgálatait
lehetőségeikhez mérten adományaikkal, vagy szakmun-
ka felajánlásával. - Köszönjük!
Általános tisztújítás 2012.
Egyházi törvényeink szerint 2012-ben jár le a mandátuma
azoknak a tisztségviselőknek és presbitereknek, akiket
2006-ban választottak gyülekezeteink közgyűlései és az
erre felhatalmazott képviselők, hogy irányítsák egyházi
életünket a különböző egyházkormányzati szinteken (egy-
házközség/gyülekezet, egyházmegye, egyházkerület, or-
szágos egyház).
Ahhoz, hogy az elkövetkező hat évre olyan evangélikuso-
kat tudjunk felkérni, illetve megválasztani a különböző
tisztségekre, akik lelkiismeretesen tudják elvégezni a rá-
juk bízott feladatot, már most el kell kezdeni a közös gon-
dolkodást és tervezést.
A felügyelői, gondnoki, pénztárosi, jegyzői, ellenőri fel-
adatok mellé aktív presbiterekre is szükség van Monor,
Monorierdő, Csévharaszt és Vasad területéről, akik szíve-
sen tevékenykednek Isten népéért, és a gyülekezet jövőjé-
ért.
Már megint egy újabb csekk...?
Kérjük a testvéreket, hogy ne érezzék tolakodásnak az
újabb csekket! Célunk, hogy mindenki a saját lehetőségei
szerint tudja támogatni gyülekezetünket – akár több
részletben is. - Használják fel belátásuk szerint.
A L A P K Ő
A monori, monorierdei, csévharaszti és vasadi
evangélikusok hírlevele
2011. augusztus
Szeretném, ha ebben az új formában havonta megjelenhetne hírlevelünk, és így tar-
talmában talán szerényebb formában, de rendszeresebben adhatna tájékoztatást
gyülekezetünk életéről. Továbbra is várjuk visszajelzéseiket elérhetőségeinken.
A következő számot szeptember első hétvégéjén szeretnénk eljuttatni a testvérekhez.
A hónap igéje:
Jézus Krisztus mondja:
„Kérjetek, és adatik nektek, keressetek és találtok,
zörgessetek és megnyittatik nektek.”
Máté evangéliuma 7,7.
Elérhetőségeink
Lelkészi Hivatal
2200 Monor, Bajza utca 2.
Telefon: (29) 410108
Számlaszám: OTP 11742056-20051754
Selmeczi Lajos Péter lelkész
Telefon: (20) 8244902
Kovács Endre gondnok
Telefon: (20) 8244915
Isten valóban mindenható?
Nagy Isten állj mellénk! – Ezt a szalagcímet több ame-
rikai újság is írta, a New Yorkot és Washingtont ért
terrortámadások után. Az emberek szívéből szóltak.
Most a norvég merényletek után hasonló érzéseik
támadnak az embereknek. Hol voltál, Istenem? –
kérdezhetik továbbá a kétségbeesett emberek, akik
isteni beavatkozást vártak volna a bajban.
Beszélhetünk valóban Isten mindenhatóságáról?
Forrás: evangelisch.de, evangelikus.hu / Horváth-Bolla
Zsuzsanna
A gyász és a sokk ezekben a napokban Norvégiában mér-
hetetlen. De nem csak náluk: az egész világon tehetetlen-
ség és megfoghatatlanság uralkodik a kettős merénylet
(Oslo és Utøya-sziget).
Az oslói evangélikus dóm a gyász fontos helyszínévé vált.
Ide jönnek az emberek, hogy virágaikat letegyék, imád-
kozzanak az áldozatokért és kicseréljék véleményüket a
megfoghatatlanról. „Hogyan hagyhatja ezt az Isten?” – ez
az egyik leggyakrabban feltett kérdésük.
Ezt teszik fel az emberek minden katasztrófakor. „Hol vol-
tál szeretett isten Eschedénél?” Ezt a címet adta egy bulvár
újság 1988 júniusában, miután a Wilhelm Conrad Röntgen
ICE vonatai Eschedénél 101 embert ragadott magával a
halálba. Az utasok, akik akkor az első kocsikban majdnem
sérülésmentesen megúszták a balesetet, később a követke-
zőképpen nyilatkoztak az újságíróknak: „Isten mentett meg
a haláltól.” Azok hozzátartozói, akik a kocsik roncsai kö-
zött lelték halálukat, ezzel szemben kétségbeesve kérdez-
ték: „Miért tette ezt velünk az Isten? Miért nem akadályoz-
ta meg a katasztrófát? Nem tudta volna az utolsó pillanat-
ban valahogyan behúzni a vészféket?”
„Hol volt az isten – Isten mellettünk volt!” Ez két teljesen
különböző állítás ugyanabban a katasztrófában. Egyik ol-
dalon a gyötrő kérdés Isten mindenható hatalmáról, másfe-
lől pedig bizalommal teli imádság. itt egy filozófiailag, lo-
gikailag megoldhatatlan probléma, amott pedig egy hitval-
lás. (...)
Hit Istenben, az Atyában és a Mindenhatóban
Amikor láttuk a felhőkarcolókból kiugráló embereket, ak-
kor Wolfgang Huber nyugalmazott püspök a következőket
mondta: „nem eshetünk mélyebbre, mint Isten kezébe”.
Ezekben a hetekben mindig csend van a mindenhatóság
teológiája körül. És mégis: minden keresztény hitvallás
megfogalmazza azt, hogy Isten mindenható. Az Apostoli
Hitvallásban is ez áll: „Hiszen egy Istenben, Mindenható
Atyában, Mennynek és Földnek teremtőjében.” (...)
Elviselhetetlen logikai ellentmondások
Minden bizonnyal ennek az antik korban azonban volt
egyfajta történelmi jelentősége a más vallásokkal és gon-
dolati áramlatokkal szemben. Ez támaszt jelentett a mono-
teizmus számára, az egyetlen igaz Istenbe vetett hit számá-
ra, a görög és római isteni mennyországok rendezetlen vi-
szonyaiban, ahol maguk az istenek is, a magasabb életfor-
mák is harcoltak egymással. De a modern ember számára
Isten mindenhatóságának fogalma túl sok elviselhetetlen
logikai ellentmondást hordoz.
Azt ugyanis nem lehet logikailag kizárni, hogy Isten maga
felelős az okozott szerencsétlenségért. Isten a bibliai ala-
pok szerint szabad embereket teremtett. Miért és hogyan
kellene őket mégis irányítania és saját felelősségüket két-
ségbe vonnia?
A logika tehát csődöt mond, ha az emberek válogatás nél-
kül és igazságtalanul válnak áldozatokká. „Miért éppen
én” – ezt a kérdést azonban nem lehet megválaszolni, csak
cselekedettel: Segítséggel, odafordulással és vígasszal.
„Minden lehetséges Istennél”
Isten mindenhatósága az Újszövetségben (ellentétben az
Ószövetséggel) nem központi fogalom. Vannak visszafo-
gott formulák: „Istennél minden lehetséges” (Mk 10, 27).
A keresztény hit fordulópontja nem az omnipotencia kér-
dése, ugyanis ez az Isten Fiában üldözötté vált, elítélték és
meg is feszítették – és tette ezt maga az isten, az emberek
iránt érzett szeretetből. A közelség az emberekhez, nem
pedig a felettük lévő uralom: ez az ő dimenziója.
Hans Jonas, zsidó filozófus és szerző, akinek édesanyját a
koncentrációs táborban ölték meg, 1984-ben kemény kon-
zekvenciát vont le a holokauszt milliónyi zsidó áldozatá-
nak kapcsán. Egyszer s mindenkorra kihúzta Isten minden-
hatóságát a gondolatai közül. Sok keresztény azonban hisz
minden ellenére a mindenhatóságban. Mások azonban in-
kább a szeretet, a bizalom és a védettség fogalmait tartják
fontosabbnak az életükben.
További írások, gondolatok és vélemények olvashatók a té-
mában a
Szívesen olvasnánk gyulekezetunk tagjainak a véleményét
is, melyet a
A szeretet Istene – gondolatok tragédiák kapcsán
Egyegy kritikus élethelyzetben, súlyos betegség, nehéz
szociális helyzet, gyász, vagy egy egész országot megren
dítő tragédia alkalmával sokakban fogalmazódik meg kér
dés: Miért engedheti meg ezt Isten, ha mindenható és sze
reti az embert? Az utóbbi időben két esemény gondolkod
tatott el a témában. Az egyik júniusban történt, amikor
Pfundt Imre tragikus haláláról értesültem. A szűkebb és tá
gabb családdal való jó viszony szinte személyessé tette a
szörnyűséget. A másik július végén történt Norvégiában,
ahol előbb a fővárosban robbantott bombát egy fiatalem
ber, majd pedig az Utoya szigetén összegyűlt fiatalok kö
zött kezdett érthetetlen mészárlásba.
Ilyen, és ehhez hasonló helyzetekben első reakció a döbbe
net. Keressük az okokat, amik előidézték a szörnyűséget.
Kérdezzük az embert, és kérdezzük Istent: miért nem aka
dályozta meg senki, hogy ide jussanak életek és sorsok?
Hol van ilyenkor Isten szeretete?
Önkéntelenül is azon kezdek gondolkodni, hogy mit ront
hattam el? Hol, miben vétkezhettem? Mikor tértem le a he
lyes útról, hogy annak ez lett a következménye?
Sokan keresnek válaszokat, hogy megérthessék a történte
ket, mert sokkal könnyebb elviselni valamit, ha tudjuk az
értelmes okát, mint kétségek és bizonytalanságok között.
Különösen igaz ez Istennel kapcsolatban, amikor rábízzuk
magunkat, követni próbáljuk parancsait. Naponta kérjük a
segítségét, megtartó kegyelmét – hol van ilyenkor? Miért
nem segít/segített?
A válaszhoz azonban nem elég
kérdezni. Kérdéseink sokszor
előre megfogalmazzák azt a
választ, amit hallani szeret
nénk. Isten azonban csak akkor
szólal meg, ha lecsendesedik a
lelkünk, és nem saját, emberi
válaszainkat, hanem az Ő
hangját akarjuk meghallani.
Akkor ahelyett, amit elveszítet
tünk, azt láthatjuk meg, amink
van: Isten kegyelmes szeretetét,
amely nem enged mélyebbre esni, mint az Ő keze. Ő
mellettünk van, és megtart bennünket.